Weer aan het werk

1 december 2015 - Thika, Kenia

Het heeft sinds gistermiddag niet meer geregend maar het bleef wel bewolkt. Later op de middag kwamen de blauwe lucht en de zon weer tevoorschijn en werd het lekker warm. De internet verbinding was héél traag maar het lukte na veel herhalen om de tekst en de foto’s op de site te zetten. Toch maar met de laarzen aan vertrokken want de toegangsweg is nog steeds erg slecht op sommige stukken. Ria heeft nu wel sokken aan gedaan en een lange broek, want gisteren had ze een blaar op een kleine teen gelopen en haar kuit had een rode schuurrand van de laarzen Onze indruk van Kiota is niet slecht na twee jaar, de systematiek die we achtergelaten hadden is nog te herkennen en over het algemeen, ziet het allemaal ‘goed’ uit. Vandaag werd er schoongemaakt en opgeruimd door bijna alle kinderen. Alleen de vier kleintjes liepen overal tussendoor. Natuurlijk zijn er dingen stuk gegaan, zoals kastdeuren, schommels, veel leesboeken, speelgoed en praktisch alle huishoudelijke poets spullen. Maar als je bedenkt dat twintig kinderen en vijf volwassenen héél intensief leven in dit huis, kunnen we niet anders dan tevreden zijn Wat we niet begrijpen is, dat de Nederlandse manager er net vier weken geweest is en dan geen kans heeft gezien om een ander te laten repareren of aan te vullen. Als je het niet ziet is dat ook lastig. Shawn heeft voor ons een hele lijst met wensen, maar we gaan er langzaam aan mee beginnen en kijken wat we financieel en qua tempo kunnen doen. We hebben duidelijk aangegeven, dat we niet meer het tempo zullen hebben zoals twee jaar geleden en dat we geen bodemloze put zijn. We zijn ten slotte al twee jaar gepensioneerd en komen nu op vakantie! Ha, ha, dan lacht hij erom en weet dat we echt wel zijn gekomen om wat te doen. Allereerst willen ze graag aanpassingen in de buitenkeuken nu daar een nieuw fornuis staat met een goed rookkanaal. Het is werkelijk allemaal pikzwart geblakerd en vol roet. Of Ria dat maar even wil schilderen, ja, maar schoonmaken en afwassen is jullie taak! Ook schappen voor de mega grote pannen is een wens van Florence, want ze staan mar ergens op de grond binnen of buiten. Shawn wil graag zijn kamer opgeknapt hebben, maar ook hier geldt: zelf de muren afwassen en mee schilderen! Wilson was de buitenkeuken aan het schrobben met een paar kinderen en Shawn en John waren de muren en het wassen in Shawns kamer. Het werkt dus wel als je delegeert. De afscheidingsgordijnen waren los op sommige plaatsen en bij het afhalen braken de steunen finaal af. Wat een kwaliteit. Ria is met een paar meisjes op pad gegaan, maar er waren nog geen naaisters op de werkplek, dus later terug komen. Ruud was, samen met een paar jongens, in de buurt bij de nieuwe winkeltjes op zoek gegaan naar dat wat nodig was om de gordijnen opnieuw op te hangen. De kinderen hebben nu vrij, zitten overal met hun neus bovenop omdat ze alles heel interessant vinden en willen dolgraag mee naar buiten om boodschappen te doen en het is leuk met ze op pad te gaan. Ruud ontmoet steeds weer mensen die hij kent en ze vinden het leuk om hem weer te zien. Er werd zo hard gewerkt dat er om 13.15 uur nog geen lunch te bekennen was en we zelf maar een tropisch soepje zijn gaan maken. Even later kregen de kinderen Ugali, de traditionele maismaaltijd, maar dat is niet ons favoriete eten en dat weten ze wel. Het is net als hele droge brokken aardappelpuree, maar dan smaakt het ook anders. Ze moeten er dus bij drinken. Samen met Florence kwam Sabina mee, die nu zwanger blijkt te zijn en in februari haar kind zal krijgen. Daardoor kon ze niet meer in Kiota slapen en woont ze nu bij Florence, die ook niet meer in Kiota slaapt en een huisje heeft met haar drie kinderen die ze bij haar ex man met dwang heeft weggehaald. Ze is hier heel gelukkig mee en ze straalt nu! Voor Sabina is er misschien in Nairobi; bij ‘Kazuri Beads’ een plek voor haar. Dit is de beroemde kralenfabriek die over de hele wereld levert. Wij zijn hier vaker geweest. Hier werken ruim 300 vrouwen, meest jonge alleenstaande moeders. Er wordt goed voor hen en hun kinderen gezorgd. We gaan snel contact leggen en kijken en hopen of dit een oplossing voor haar zou kunnen zijn. Ruud had 2 springtouwen meegebracht en er bleken badmintonrackets te zijn en we zagen na het werk alle kinderen weer heerlijk buiten spelen. Het binnen speelgoed staat in een hoek met veel andere dingen erbij meegebracht door vrijwilligers en de kist met leesboeken en Bijbels is om te huilen. Daar lag van alles tussen: speelgoed, sokken, klei, stiften, potloden, slijpsel, schoolboeken, schoolwerk, sokken en kledingstukken. Daarnaast waren veel boeken incompleet, lagen er losse gefrommelde bladen tussen en waren de boeken niet meer in leesbare staat. Van de prentenboeken met dikke kaften waren er nog wel een paar leesbaar. Helaas is hier geen aandacht voor, Shawn ziet dat niet. Toen Ria alles had uitgezocht, kwamen de kleintjes gelijk prentenboeken kijken en ze genoten ervan. De hoofdmoot bij het invullen van de vrije tijd is bij slecht weer in de zitkamer rondhangen met zijn allen, niets doen of TV kijken, maar wel tekenfilms met Bijbelse inslag. De meisjes hebben hun kleren kast, waar nu bijna alle deuren weer vanaf liggen, opgeruimd en alle kleren die ze niet meer aan willen in de vrije kamer gelegd. Ruud schrok er van: alle kasten hadden draaien deuren toen we gingen. De grote jongens doen de kleintjes in bad en alles loopt als een geoliede machine. Dat is heel mooi om te zien. De huismoeders hebben nu meer tijd voor andere dingen. De groentetuin ziet er prima uit en ook daar helpen de kinderen vaak mee. Tegen half zes zijn we weer op weg gegaan naar huis en het is fijn om elke avond afstand te kunnen nemen, het eten klaar te vinden en gezellig samen te eten met de Nancy. Leonard is, nu in zijn grote vakantie, bezig met het begeleiden van een particulier bouwproject van een vriend en komt elke avond laat naar huis. Ken en Sheila de twee grote kinderen van 22 en 17, leven hun eigen leven en eten als ze dat zelf willen. Moeder heeft het gevecht om samen te moeten eten opgegeven. Na een lekker wijntje zijn we op tijd naar bed gegaan.

1. Martine:
    2 december 2015
    Vakantie dus...
    Leuk dat de kinderen vrij zijn.