Een vroeg Kerstfeest met de buurt.

16 december 2015 - Thika, Kenia

Wat een natte bedoening weer vannacht, de laarzen kwamen weer goed van pas in de dikke lagen donkerrode blubber. Voordat we op pad gingen hebben we het met Nancy weer over Kiota gehad, ook zij maakt zich zorgen over dezelfde zaken als wij. Ze is blij met meer achtergrond informatie en gaat de rol van coaching van Shawn op zich nemen. Tot nu toe heeft ze zich afzijdig gehouden maar ze had wel altijd de drang om meer te doen, maar wist niet goed waar de schoen wrong. Het kleine plankje lag nog steeds onder de mdf platen, was nu goed gelijmd en hebben we nu meegenomen. Hij begreep wel dat we niet gekomen waren vanwege de regen. Ruud liet op foto’s zien dat hij niet blij was dat de mdf planken die hij gekocht had beschadigd waren met een kras over alle planken en spijkergaten vertoonden. De verklaring was dat hij een eenvoudige zaagmachine had en de plank erop vast moest spijkeren zodat deze bleef liggen en ook de kras is in de machine ontstaan. Leuke manier van iets verkopen, maar niet meer terug te draaien. Hier dus nooit meer iets laten zagen!! Aankomend in Kiota stond er al een geit in de tuin om geslacht te worden. De man die dat overal gaat doen kwam direct achter ons aan en in now time had hij alles klaar om te beginnen. Ruud wilde met de kastplanken naar Florence, maar de kinderen hadden geen tijd, veel te interessant allemaal en héél spannend. Ze bleven er met de neus boven op staan. Er werden bladen van de bananen boom af gesneden, grote pannen klaar gezet, de waterslang er bij gehaald. De geit werd bij de poten goed vastgebonden om bij het tegen spartelen niet geraakt te worden en werd direct daarna boven een bak de nek doorgesneden en de kop eraf. Wij zijn niet blijven kijken naar dit ritueel en sommige kinderen kwamen met een vies gezicht vertellen wat er gebeurd was. De geit werd aan de schommel opgehangen, gevild en in stukken gesneden. Er zouden nog twee geiten komen en die werden vrij snel afgeleverd. Bij twee geiten was het doden zo gebeurd en verliep het rustig, maar bij één geit ging het niet direct goed en de brullen van de geit klinken nog in de oren. Het ruwe vlees werd op grote tafels gelegd waar een stel mannen grote stukken vlees op een stok spiesden en er hele kleine stukjes vanaf sneden. Het vlees zat vol vliezen en geitenvlees is erg taai, vandaar. Onze kinderen zaten met bananenbladeren te wapperen om de ontelbare vliegen ervan af te houden, een illusie! Shawn haalde grote stenen binnen de poort en het hout dat een paar dagen eerder gebracht was, is van deze groep en bedoeld voor meerdere buitenvuren. In grote poten werden de poten en andere grove ledematen gekookt en van het kort gesneden vlees werden ’stews’ gemaakt.  Ria zat in haar eentje in een lege zaal boeken te repareren en Ruud kwam haar helpen. Tegen 11.30 uur kreeg hij toch wel de kriebels, want hij had Florence beloofd in de ochtend te komen. Alle kinderen werden geroepen om mee te gaan en in op tocht zijn we langs plassen en over de dikke blubber gelopen. Een matatuchauffeur was zo dom deze weg in te rijden en hij slipte, met slippende koppeling van links naar rechts. Aan de overkant stond hij in een keer dwars en op de terug weg zelfs achterstevoren. Toen Ruud terug kwam was hij in een greppel gezakt en had schade opgelopen. Het aantal vrouwen dat kwam koken groeide flink en overal was er actie. In groten getale werd er groente gesneden, chapati gemaakt, gekookt en onze grote meisjes hielpen graag mee. Josephine had met een mes een flinke jaap in haar vinger gesneden, die zonder pleisters verbonden moest worden met een rolletje verband. Ria heeft het verband er met opzet wat strak erom heen gedaan zodat het bloeden zou stoppen en erbij gezegd dat het kon gaan ‘kloppen’. Later kwam ze inderdaad vertellen dat het ‘klopte’ en heeft Ria het verband wat minder strak gedaan, de snee bloedde nu niet meer en het zag er goed uit. Morgen zal de snee voldoende dicht zijn. Sharon Loko kwam haar brandblaar weer laten zien en ze moet echt een verband eromheen houden om de grote, hoge blaar niet open te stoten. Het boeken kaften ging gestaag door en we zijn gekomen tot groep zes als laatste groep. Er zijn nog twee boeken afgekeurd en de aanschaflijst is nu klaar. We weten nu ook wat er aan andere schoolbehoeftes zijn en we kunnen vrijdagmiddag op pad, nadat we alle boeken klaar hebben. Eerst het oude afgewerkt en dan pas nieuw erin. Toen de stukken geit gekookt waren werden ze op een grote grill gelegd, in stukken gehakt en iedereen die wilde kon een stuk bot met vlees nemen en afkluiven. Veel Kiota kinderen stonden bij de haktafel vooraan voor een stukje vlees of een bot en bijna alle kinderen liepen op een stuk bot te kluiven. Een traktatie! Ze hebben sinds wij er zijn nog geen stukje vlees gezien en zeiden dat ze geitenvlees erg lekker vonden. Wilson heeft de hele dag driftig mee geholpen en is wat klusjes gaan doen. Hij had ook de antennedraad die nog dwars door de zitkamer liep eraf gehaald en aan Florence gegeven zodat zij nu ook beeld heeft in haar TV. Er was een elektricien ‘fundi’ besteld om buiten een TL te verhangen. Het zou er vanavond spic en span uit moeten zien. Wij verbazen ons wel dat nu ineens veel meer kan en waar nu wel geld voor blijkt te zijn. Tegen het eind van de middag kwam Shawn bij ons aan tafel zitten en hij vroeg hoe wij dachten over de ’pubers’. Bij het wegbrengen van de planken ging het contact tussen Teresia en Simon helemaal mis, ging Teresia flink tegen hem tekeer en was Simon op de terugweg erg verdrietig. Hij klapt dan dicht en later heeft Shawn met hem gepraat nadat Ria het gemeld had. Teresia is pas twaalf maar gedraagt zich alsof ze zestien is, is graag tussen de volwassenen en kickt op mannen aandacht. Ook Shawn en Ken, de broer van Shawn als die er is, als het maar een broek aan heeft. Ook Lois en een paar andere mesjes zijn al goed gevormd en zijn op weg naar volwassen zijn. Een gevaarlijke leeftijd en Shawn vindt het lastig. Tot nu toe heeft hij de kinderen een veilige wereld, ver weg van de boze buitenwereld willen geven en dat is prima gelukt. Ze voelen zich goed en doen het geweldig, maar hij moet opvoeder zijn, is niet één van hen en hun vriend. De relatie is scheef gegroeid en daar profiteren de kinderen van, ze maken meer de dienst uit dan hij zelf, op sommige momenten. Zijn kamer is vaak een tienerbijeenkomst kamer met muziek en de kinderen weten beter de weg in zijn kasten dan hijzelf, terwijl hij persoonlijke dingen op de computer aan het verwerken is in dossiers. Hij voelt wel dat het anders moet, maar ‘nee’ zeggen en er boven staan vind hij lastig. Ook moet hij ze beter voorbereiden op de ’boze’ buiten wereld. Hij schermt ze af en wil niet dat ze te veel ‘gekke’ dingen zien op Tv, dan moet het direct af. Zijn ouders die alle twee professionals zijn, kunnen voor hem een klankbord zijn en dat realiseert hij zich nu wel en hij zal meer met hen gaan praten. Thuis met Nancy hebben we het er over gehad en ze beaamde dat het scheef gegroeid is en hij hulp nodig heeft. Ze zal het met hem bespreken. Thuis gekomen bleek de was binnengehaald om te voorkomen dat het weer nat zou regenen. De was was alleen nog niet droog. Ze hangen het hier kletsnat op en als de zon schijnt is het dezelfde dag droog. Ze wringen de was nooit uit. Als er geen zon is duurt het twee dagen, dus hangt overal waar je komt was aan de lijn. Ruud was moe, is gaan douchen en naar bed gegaan en Ria kwam er snel achter aan. Het licht ging weer uit om 21.00 uur.

1. Gonny Rutten:
    17 december 2015
    Hallo Ruud en Ria,

Het is weer een indrukwekkend verhaal, met veel hele mooie kanten maar ook kanten waar je moet slikken en je geduld bij moet bewaren.
    De eetgewoontes lijken me vreselijk , snap wel dat jullie er niet bijgebleven zijn, is niet onze gewoonte om zo vee rte slachten.
    Nou lieve mensen ik wens jullie nog een fijne tijd en veel moed om alles wat jullie in je hoofd hebben te voltooien.

Liefs Gonny