Boekenlijst maken.

15 december 2015 - Thika, Kenia

De voorspelde regen is weer gevallen vannacht en het zag er nog dik bewolkt uit. Toch maar het ondergoed gewassen en hopelijk zou het droog blijven. Nancy heeft in de gaten dat Ruud handig is en kwam met een kapot onderkastje van een bureau naar beneden. Het was al eens door een ‘fundi’ weer met schroeven gerepareerd, maar er moest meer gebeuren. We namen een plankje ervan mee om een scheur erin te kunnen lijmen. Bij de kluswinkel zat een man buiten met kastplanken en de verkoper liet net de hoekijzers, die Ruud besteld had, aan deze man zien voor zijn kast. Dat zou mooi zijn, we waren er dus net op tijd bij. Hij liet de man buiten gewoon zitten en wij namen alle ijzers mee. Hij had ook een pot houtlijm open staan en het plankje werd gelijmd en onder een stapel mdf platen gelegd. We zouden het om 17.00 uur op halen. Intussen liep een haan voor de deur en stond een ezel te wachten op een vracht. Zoals elke dag waren kinderen hun kleren aan het schrobben en werd er opgeruimd en gesopt. Ruud heeft Jimmy geleerd dat je wasgoed en zeker een handdoek, goed kunt wringen en dat het dan sneller droogt. Toen Shawn boven water was kregen we een boekenlijst met klassen verdeling en de namen van de kinderen. Daarnaast stonden de titels die ze in 2016 nodig hebben. De leerkrachten geven per vak meerdere mogelijkheden en de ouders kiezen zelf de titels voor hun kinderen. Niemand koopt alle boeken voor één vak en dat hoeft ook niet. De leerkracht geeft dan per boek huiswerk op. Hoe dat in de klas gaat tijdens de les met allemaal andere boeken zou ik wel eens willen zien. Het was voor ons wat verwarrend en daarom zijn we eerst met de oude lijst aan de slag gegaan en hebben gekeken hoeveel we hebben van elke schooljaar en wat we nodig hebben. John en Teresia hebben Ria fantastisch geholpen en voor de lunch hadden we een goed overzicht.. Intussen was Ruud begonnen met de kast van Florence en met ook nu weer alle kleintjes met de neus er boven op. Intussen waren voorbereidingen begonnen voor een grote feestmaaltijd morgen in de Kiota tuin. Shawn legde uit dat de Anglicaanse kerkbuurt van hun parochiekerk verdeeld is in 4 secties en dat sectie B, waaronder Kiota valt, hun jaarlijkse Kerstuitje nu bij Kiota houden. Er komen rond de honderd mensen en er wordt morgen een tent opgebouwd en voor allemaal eten gemaakt. Een hele happening dus. Wij zouden er overdag niet bij zijn, maar we hebben het uitje naar de speeltuin een dag verschoven i.v.m. de regen. De kinderen waren heel blij toen ze hoorden dat we een dag op pad gaan. We hebben wat groepsfoto’s genomen en zijn begonnen met de vraag hoeveel boeken we nog tekort kwamen en uiteindelijk zijn we uitgekomen op 76 boeken en dan nog delen de meeste kinderen in hetzelfde jaar een boek, dat zijn ze gewend. Voor elk kind alle boeken kopen is te kostbaar en ze begrijpen dat goed. Daarnaast komen nog schoolbenodigdheden en de rekening loopt dan al aardig op. Lois en Bosco zijn aan het kaften gegaan van de nieuwe schriften die we nog voldoende op voorraad hebben. Elk kind heeft minimaal 14 schriften nodig voor alle vakken. Ze hebben er nog in gebruik en die gaan met het schooljaar mee, maar toch. Nog veel te kaften dus, gelukkig kunnen de oudere kinderen dat nu zelf. Hiervoor moesten de schriftendozen uit een kast bij Shawn gehaald worden en daarna kwamen John en Teresia niet meer terug. Waren ze met Shawn zijn kast aan het opruimen terwijl Ria zat te wachten. Ruud had de voorbereiding van de kast klaar, het in elkaar zetten gebeurt ter plaatse en kwam mee kijken welke boeken nog in goed staat waren, welke door ons gerepareerd konden worden en welke echt vervangen moeten worden. Die komen er bij de bestelling dan nog bij. De erg kapotte boeken hebben we al direct weggegooid, ook boeken die door andere mensen gebracht zijn, maar niets met deze school van doen hebben. Onze kinderen kunnen er niets mee en het waren zeer verouderde exemplaren. Allemaal kapot gescheurd en naar de buiten keuken als aanmaakpapier. Er staan nu volle zakken papier, genoeg voor een paar maanden. Rond 15.00 uur begon echt flink te regenen en we hebben tot ruim 18.00 uur moeten wachten voordat we droog naar huis konden. Het plankje van het kastje konden we niet meer ophalen, want de winkel was al dicht. Op de hoofdweg was het goed lopen, maar de bij afslag naar huis kwamen we op onverharde weg en dat was één gladde modderboel. We konden er voorzichtig langs en overheen maar het laatste stukje was een grote plas met net twee kleine plekjes om er overheen te kunnen lopen. Met een dikke laag klei onder de schoenen kwamen we thuis waar Nancy had het eten al lang klaar had, maar ze wist wel dat we later zouden komen omdat het zo hard regende. Ugali met spinazie en een heerlijke omelet, met een biertje of wijntje erbij. Gelukkig had Sheila de was afgehaald en stond alles mooi droog voor de deur. De knie van Ria begint gelukkig te genezen. dat loopt en slaapt een stuk gemakkelijker. Zoals elke avond foto’s en filmpjes uitzoeken en Ria ging om 20.00 uur naar bed.