Decoratie

6 december 2015 - Thika, Kenia

Wat is het heerlijk om elke dag het ontbijt klaar te vinden, een relaxed begin van de dag. Nancy bleef vandaag thuis, maar Leonard slaat geen zondagsdienst over en ging tegen 09.30 uur de deur uit. Shawn SMS te dat ze heel lang in de kerk zouden zijn met extra dingen en dat we pas na 14.00 uur verwacht werden. Mooi, nu konden we op ons gemak douchen, de werkkleren wassen en ophangen, foto’s en verhaal klaar maken en op internet plaatsen. Het is steeds weer de vraag of dat zal lukken omdat de verbindingssnelheid heel afwisselend is en soms tot het nulpunt gedaald. We proberen het op elk moment van de dag, avond of nacht maar het is nooit een garantie dat het zal lukken. Rond 12.00 uur kwam een nicht van Nancy met haar man en zonen op bezoek. Wij gingen tegen 14.00 uur de deur uit en men zat in Kiota net met een bord op schoot naar een geliefde tekenfilm aan het kijken. Een Bijbelverhaal met robots er tussen door, een gemoderniseerde versie dus. En de kinderen hadden net vanaf 09.00 uur in de kerk en zondagschool gezeten. Gaan we knutselen, wanneer gaan we beginnen, ze hadden er zin in. We hebben de grote meisjes geleerd hoe ze een ster moesten maken en zo konden ze één op één een jonger kind begeleiden. Er bleven er nog twee over en die nam Ruud onder zijn hoede. Aan de andere tafel ging Ria met de oudere kinderen en Shawn een grote ster maken en aan beide tafels werd hard gewerkt. Het was een aardigheid om te zien maar tevens hard werken. Een nadeel was dat er te weinig scharen en lijm was en ze langer moesten wachten, maar het liep prima. Ze waren héél trots op de resultaten en sommigen konden er maar geen genoeg van krijgen. Mathu ging tussendoor zijn eigen gang en had de Nederlandse vlag gemaakt. Zo fijn is het als ze zelf bij de materialen kunnen en hun gang kunnen gaan. Toen we tegen 16.30 uur klaar waren is iedereen lekker buiten gaan spelen en hebben wij onze spullen bij elkaar gezocht en zo waren we rond 18.00 uur weer thuis. Het eten is elke avond klaar en lekker. Leonard was de hele dag weggebleven en kwam tegen 22.00 uur naar huis en moest zijn eigen eten warm maken. Hij gaat naar vrienden en komt soms héél laat thuis. Keniaanse mannen doen zo zegt Nancy en ze is eraan gewend. Er is nog verteld over de periode dat de eerste blanken zich hier in de omgeving vestigden en mooie huizen gingen bewonen. De mensen die er woonden hadden al snel door dat ze maar weinig naar buiten kwamen en zeker niet om hun behoefte te doen, zoals iedereen hier buiten deed. Men was in de veronderstelling dat blanke mensen nooit hun behoefte hoefden te doen, niet wetende dat ze toiletten in huis gebouwd hadden. Dit hebben ze heel lang gedacht en men had zelfs mensen op de uitkijk gezet de hele dag om te kijken of ze echt niet naar buiten kwamen hiervoor. Verder gaan de gesprekken over van alles en nog wat: over religies en de verschillen in gebruiken hier en bij ons, over de politiek en de economische omstandigheden hier en elders. Het is lekker om ‘s avonds even op ons zelf te zijn en afstand te kunnen nemen, zodat we weer fris zijn de volgende ochtend. Nancy had de was al afgehaald en op de kamer gelegd.

1. Clara:
    6 december 2015
    Mooi werk...Goed voor de kinderen en goed voor jullie, denk ik. Wat een mooie sterren !! Bedankt voor al die mooie foto's en de mooie verhalen.
    Groeten van Clara.
  2. Marijke:
    6 december 2015
    Super om te zien, hoe er geknutseld wordt.
    Zou zo mee willen komen helpen,
    Marijke